Natura 2000-gebied de Weerribben 

Op dit moment ben ik aan het werk voor de provincie Overijssel als Technisch manager en werk ik aan verschillende projecten in het Natura 2000-gebied de Weerribben. Het is een groot waterrijk gebied met riet, moeras, natte graslanden en bos. 

Het verspreidingsgebied voor verschillende broedvogels is in de loop van de tijd erg afgenomen. Hierdoor komt het voortbestaan van bepaalde soorten onder druk te staan. Er is niet voldoende leefgebied voor met name de roerdomp, grote karekiet, purperreiger, snor, zwarte stern en porseleinhoen. Hiervoor is een uitbreiding van moeras en bloemrijk grasland nodig. Daarom maken we meer moerasgebied. Dat doen we door op sommige plekken het waterpeil te verhogen en meer open water te maken. Hiermee hopen wij ook het leefgebied van de ernstig bedreigde Grote Vuurvlinder te vergroten. 

 Caribisch Nederland  

Voor Rijkswaterstaat heb ik een jaar gewerkt aan diverse infrastructurele projecten in Caribisch Nederland. Dat doen we samen met de Openbaar Lichamen van de eilanden. Het betrof projecten op St Eustatius, Bonaire en Saba. Op St Eustatius zijn diverse erosie projecten in uitvoering om de afvoer van regenwater te verbeteren, zodat er minder erosie van de kust en overlast in de woonwijken zal plaatsvinden. Daarbij wordt ook ingezet om het regenwater zoveel mogelijk op te slaan, zodat het (later) opgevangen kan worden voor bijv. de landbouw.  Voor de haven van St Eustatius hebben we diverse opties uitgewerkt om de haven te verbeteren en dit zal verder uitgewerkt worden om de haven te renoveren en verbeteren. Op Bonaire betrof het o.a. de planstudie voor het vervangen van de verlichting voor de start- en landingsbaan. Op Saba de voorbereiding voor diverse herstelwerkzaamheden aan luchthavengebouw en start- en landingsbaan.  

Opwaardering Twentekanalen 

Vanaf 2017 tot juli 2021 werkte ik voor Rijkswaterstaat (GPO) als technisch manager aan de Opwaardering van de Twentekanalen. 

Het project is nu in volle uitvoering. De Twentekanalen worden opgewaardeerd, zodat ze beter bereikbaar worden voor de scheepvaart. De uitvoering zal worden gerealiseerd door de combinatie Van Oord-Hakkers-Beens en Van Heteren. Een groot deel van de bestaande oeverconstructies (staal en hout) worden vervangen (circa 36 km). Voor een deel zullen natuurvriendelijke hellende oevers worden teruggeplaatst (circa 11 km). Ook zullen er meer fauna- en persoonlijke uittreed plaatsen worden aangelegd. We richten een aantal vervallen zwaaikommen natuurvriendelijk in. We verbeteren de zwaaikom bij Delden en er zal een nieuwe zwaaikom komen nabij XL businesspark. De ligplaatsen bij sluis Hengelo worden ook verbeterd. 

Dijkversterking Texel

Begin 2014 tot eind 2016 heb ik als Technisch manager namens Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier gewerkt aan de planuitwerking en contractvoorbereiding van de dijkversterking van de oostkust van Texel waarbij in samenwerking met de beheerder ook de gemalen De Schans, Dijkmanshuizen en Eierland zijn vervangen. De laatste twee zijn ook vispasseerbaar gemaakt.

Het project is in oktober 2019 afgerond. 

Dijkversterking Den Oever

Begin 2014 tot eind 2016 heb ik als Technisch manager namens Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) gewerkt aan de planuitwerking en contractvoorbereiding van de dijkversterking Den Oever. Voor de onderbouwing en ontwerp zijn vele studies uitgevoerd (o.a. door Deltares en Infram) en de ontwerpmethodiek is afgestemd met ENW.

Het project is in september 2019 afgerond. 

Het filmpje links (bron: HHNK) geeft een impressie van de omvang en complexiteit van dit werk. 

Prins Hendrik zanddijk Texel 

Begin 2014 tot eind 2016 heb ik als Technisch manager namens Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier gewerkt aan de planuitwerking en contractvoorbereiding van de Prins Hendrikzanddijk op Texel. 

De Prins Hendrikzanddijk was met recht een uitdagend puzzelproject. Een duin ontwerpen op een plek waar voorheen de Waddenzee heerste en rekening moest worden gehouden met inpassing van twee gemalen (De Schans en Prins Hendrik) en de hoofdwaterleiding naar Texel. Dit alles was geen sinecure. Texel heeft er nu een stukje land bij gekregen: een prachtig zandig gebied met duinen en kwelders. Een gebied waar mens en natuur tot rust kunnen komen en van kunnen genieten. 

Dit project is in samenwerking met de gemeente Texel, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, het Waddenfonds en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gerealiseerd. 

Dijkversterking Houtribdijk 

Medio 2011 tot 2013 heb ik als Technisch manager namens RWS (PPO) gewerkt aan de verkenningsfase van project Houtribdijk. De verkenningsfase was integraal uitgevraagd aan de markt door ‘Best Value Procurement’.

Bij de verkenning moesten we naast de waterveiligheid opgave rekening houden met andere functies en wensen die op en rond de dijk speelden vanuit de omgeving. Het project is daarna verder uitgewerkt en nu volop in de realisatie. In 2020 moet het klaar zijn en heeft de dijk een ware metamorfose ondergaan. 

Het "Groene Kruispunt" Integrale Inrichting Veluwe Randmeren (IIVR)

Medio 2008 tot 2010 heb ik als Technisch manager namens RWS (PPO) gewerkt aan het natuurontwikkelingsproject Integrale Inrichting Veluwe Randmeren (IIVR). In het Nuldernauw hebben wij voor de recreatievaart de vaargeul verdiept. Met het vrijkomende zand zijn twee eilanden aangelegd: de "Otter" en "Hinde", samen vormen zij het ‘Groene Kruispunt’. 

De eilanden waren ooit een kale zandvlakte. Inmiddels heeft de natuur haar werk gedaan en is het alsof de eilanden er altijd zijn geweest. Het zijn nu groene stepping stones. Een project waar ik voor het eerst heb bijgedragen aan het creëren van "nieuw land". 
Share by: